Recent Posts

ONE YEAR ANNIVERSARY

Follow me!

Noorderlicht  van Mariska Overman

Noorderlicht van Mariska Overman

Een thriller, vier mensen zoeken een slachtoffer. Iemand moet dood. Dat hebben ze afgesproken. De nieuwe thriller van Mariska Overman is kort geleden uitgekomen en ik kreeg de kans van De Crime Compagnie en Mariska Overman om dit boek te lezen. In dit artikel deel ik dan ook mijn mening over Noorderlicht. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Noorderlicht, Noor, Frode, Magnus en Katje hebben elkaar ontmoet op een online literair forum. Een van hen had een idee. Nu bevinden ze zich op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Net als de andere passagiers zijn ze op zoek naar het befaamde noorderlicht. Maar ze zijn op zoek naar een slachtoffer: iemand moet dood. Dat is wat ze hebben afgesproken. Maar zo simpel blijkt het niet te zijn.

De flaptekst van het boek daagt je uit, het is een kort stukje tekst maar het maakt je wel direct nieuwsgierig. Of nou ja dat deed het bij mij. Het boek Noorderlicht volgt vier mensen die elkaar op het internet hebben ontmoet. Ze lezen daar boeken met elkaar en op een bepaalde dag stelt iemand het boek misdaad en straf voor. Een Russisch literatuur boek. Na het lezen van dit boek raken ze geïnteresseerd in wat het met je doet als mens om een moord te plegen en vanaf dat moment hebben deze mensen een gezamenlijk plan. Iemand vermoorden. Maar hoe doe je dat nou? Twee jaar heeft deze groep contact over het internet, nooit eerder hebben ze elkaar ontmoet en weten ze elkaars echte namen niet eens. Tot ze aan boord stappen van het zeilschip, Noorderlicht. Zeven dagen lang zullen zij met veertien  andere aan boord zitten van dit zeilschip, maar er mogen er maar dertien het schip weer verlaten. Hoe maak je de keuze wie je gaat vermoorden en hoe maak je die keuze met meerdere personen?

Wat vond ik van deze Thriller?

Ik lees niet zo vaak thrillers, maar toch sprak de cover van dit boek mij onwijs aan. Ik ben blij dat ik dit boek heb gelezen en heb mogen lezen, want goed was het zeker. Het verhaal begint rustig, Mariska geeft je de ruimte en de tijd om iedereen te leren kennen. Voorin het boek is er een passagierslijst opgenomen en ik moet zeggen dat zeker aan het begin ik dit erg fijn vond om naar terug te bladeren. Je leert de ene passagier wat beter kennen dan de andere, maar passagier Noor leer je het beste kennen. Je leest het verhaal vanuit haar en dat is dan ook waarom je extra veel te weten krijgt over haar.

Betreft de schrijfstijl, deze is heel beschrijvend. Er worden veel details gemeld in en telkens worden niet alleen de personages beschreven, maar ook de verschillende dorpen die ze bezoeken. Ik vond dit zelf zeker prettig. Je krijgt zo een beeld van een plek en waant je als een geest achter Noor. Wat ik wel mis is een betere detail beschrijving van de personages. De personages werden zeker vermeld en de ene meer dan de andere, maar ik had graag meer van ze willen weten. Meer geheimen en eigenaardigheden.

Verder wordt het verhaal langzaam omschreven, ondanks dat het verhaal langzaam is leest het wel heel erg snel weg. De hoofdstukken zijn kort en daardoor denk je telkens ah nog een hoofdstuk kan prima en voor je het weet is het twee uur in de nacht.

Noorderlicht is een psychologische thriller waarin de omgeving goed wordt omschreven. Ondanks dat er veel personages zijn en je aan het begin nog wel eens terug moet naar de passagierslijst, wordt het al snel duidelijk wie, wie is. Tot tegen het einde aan had ik geen idee wat er nu precies zou gaan gebeuren. Dat maakte het zeker spannend. het einde is zowel voorspelbaar als onvoorspelbaar, je zit op dat moment echt in een twee strijd.

Conclusie:

Mocht je van thrillers houden dan is dit boek zeker interessant om te gaan lezen. En ook de cover die is echt prachtig dus hij staat ook nog eens heel mooi in de boekenkast. Ik heb zeker genoten van dit boek en vloog er echt doorheen. Gewoon een goed boek. En heel stiekem was ik toch wel benieuwd naar wie er nu dood moest.

Ontzettend bedankt De crime compagnie voor dit recensie-exemplaar.

Mijn mening is niet beïnvloed door het ontvangen boek.

You may also Like